Joan Brossa’s Never-Ending Archive

Projects — 2012

The legacy of the versatile poet, playwright and visual artist Joan Brossa (Barcelona, 1919-1998), transferred to the MACBA Study Center in early 2012, is an excellent example of an archive whose structure simply blasts classical, straightforward classifications based on the typology of archive items.

Brossa’s library, his personal archive and his art collection, impossible to disentangle from one another, include three-dimensional objects, published and unpublished visual poems, different versions of his plays, prose and poetry, original works which later turned into prints, letters which sometimes include visual poems… Many of these materials are related in various ways, and creatively recycled over and over again in different formats.

When tackling an archive such as this, many questions arise: should a visual poem be considered a work of art, and therefore placed in the art collection, while a text poem belongs to the archive collection? Given that most of the stuff kept in the archive remains unpublished, where to draw the line between drafts and finished pieces? Where do original drawings for prints belong? And the corresponding prints…?

Joan Brossa y su interminable archivo

Proyectos — 2012

El legado del versátil poeta, dramaturgo y artista visual Joan Brossa (Barcelona, 1919-1998), transferido al Centro de Estudios del MACBA a principios de 2012, es un gigantesco conjunto documental cuya estructura desborda por completo las clasificaciones clásicas, basadas en tipologías unívocas para ordenar los ítems que componen un archivo.

La biblioteca de Brossa, su archivo personal y su colección de arte incluyen objetos tridimensionales, poemas visuales publicados e inéditos, manuscritos de teatro, prosa y poesía en múltiples versiones, cartas que, con frecuencia, incluyen originales de poemas visuales… Muchos de estos materiales se relacionan entre sí de diversos modos, y fueron reciclados por Brossa de forma creativa, una y otra vez, en diferentes formatos.

La clasificación de un archivo de estas características planteó muchas preguntas: un poema visual, ¿debería considerarse “obra de arte”, y por lo tanto enviarse a la colección de arte, en tanto que un poema textual pertenece al archivo? ¿Dónde se traza la frontera entre bocetos y obras terminadas? ¿Dónde deben clasificarse los originales de las series de grabados o carteles? ¿Y las copias impresas de dichos originales…?