The Archive of Photographer Xavier Miserachs

Projects — 2011

When the Catalan photographer Xavier Miserachs (Barcelona, 1937) passed away, in 1998, he left behind almost fifty years of professional practice, and an archive of over 80.000 photographic negatives.

In 2010, it was my role to start a conversation with Miserachs’s heirs, previously approached through MACBA advisors, so as to draft a plan with a view to drafting a plan by which the photographer’s archive of negatives could be lent to the Museum’s Study Center on a long term basis. It was required that this plan would successfully combine the archive owners’ private interests and the museum’s public services, such as accessibility to the archive materials, availability for research, effective dissemination of the archive’s contents, etc.

The agreement resulting from these conversations was signed by MACBA and the Miserachs family at the beginning of 2011, and the photographer’s family transferred to the Study Center the entire archive, including not just the negatives but also the photographer’s notebooks, contracts, invoices and correspondence, as well as Miserachs’ collection of photobooks and books about photography.

El archivo del fotógrafo Xavier Miserachs

Proyectos — 2011

A su fallecimiento, el fotógrafo catalán Xavier Miserachs (Barcelona, 1937 – 1998) dejó tras de sí el resultado de casi cincuenta años de práctica profesional, y un archivo de más de 80.000 negativos fotográficos.

En 2010, desde el Centro de Estudios del MACBA iniciamos conversaciones con las herederas del fotógrafo a fin de definir la fórmula para que el archivo personal del Miserachs fuese traspasado al MACBA en un préstamo de larga duración. Para ello, iba a ser necesario combinar los intereses de los propietarios del archivo con las aspiraciones del museo de garantizar su conservación, ofrecerlo en consulta, divulgar activamente sus contenidos…

El acuerdo resultante de estas conversaciones fue firmado por el MACBA y la familia Miserachs a principios de 2011 y el archivo se trasladó al Centro de Estudios, incluyendo no solo los negativos, sino también los cuadernos de notas del fotógrafo, su documentación administrativa, su correspondencia y la colección de fotolibros y libros sobre fotografía de su biblioteca.